Logopeda szkolny
Godziny pracy logopedy:
Poniedziałek – 12.00 – 17.30
Środa – 13.00 – 17.00
Piątek – 12.00 – 17.30
Logopeda szkolny – Joanna Szczerbiak
Konsultacje dla rodziców:
Konsultacje umawiane są indywidualnie (po wcześniejszym umówieniu się) – gabinet logopedyczny, parter pok. 2. Jeżeli mają Państwo pytania lub wątpliwości, służę radą i pomocą.
Joanna Szczerbiak
Cele zajęć logopedycznych:
- kształtowanie prawidłowej mowy poprzez korygowanie zaburzeń w zakresie strony fonetycznej, leksykalnej, gramatycznej;
- rozwijanie sprawności językowej i komunikacyjnej;
- usprawnienie pracy artykulatorów,
- wzmocnienie samooceny dziecka i chęci pokonywania przez nie trudności;
- wspieranie ogólnego rozwoju dziecka (rozwijanie słownictwa czynnego i biernego; wyobraźni, koordynacji wzrokowo–słuchowo–ruchowej, pamięci, myślenia, orientacji przestrzennej).
Formy pracy:
- terapia indywidualna, grupowa.
Metody
- Ćwiczenia ortofoniczne – wszelkiego rodzaju ćwiczenia, które doskonalą funkcjonowanie mechanizmów mowy.
- Metoda wyjaśniania położenia narządów mowy – polega na objaśnianiu, jak ułożyć artykulatory, np. aby uzyskać prawidłowe brzmienie głoski.
- Kontrola wzrokowa (metoda wzrokowa) – polega na demonstrowaniu przed lustrem układu języka i warg podczas wymawiania głoski, dziecko obserwując stara się naśladować ruch artykulatorów.
- Metoda przekształceń artykulacyjnych – polega na wymawianiu prawidłowej głoski, równocześnie wykonując z góry ustalone ruchy narządów artykulacyjnych, prowadzi to do uzyskania nowej, wcześniej źle realizowanej głoski.
- Metoda mechaniczna – polega na używaniu urządzeń wspomagających dla uzyskania czysto brzmiących głosek.
- Ćwiczenia autokontroli słuchowej – służą do kształtowania umiejętności odróżniania (przez pacjenta) słuchem własnych wadliwych wymówień od wymówień prawidłowych.
- Ćwiczenia kinestezji artykulacyjnej – kinestezja artykulacyjna jest to czucie ułożenia narządów mowy właściwego poszczególnym głoskom.
- Metoda dotyku i czucia skórnego – polega na uczulaniu miejsc artykulacji, dotykaniu dłonią szyi (aby wyczuć wibracje wiązadeł głosowych w krtani), dotykaniu skrzydełek nosa (chcąc wyczuć napięcie i delikatną wibrację podczas artykulacji głosek nosowych), czuciu skórnym na dłoni (co pozwala wyczuć stopień zbliżenia narządów mowy, szerokości szczeliny, siły wypływu strumienia powietrza, czy ustnego lub nosowego toru jego wypływu).
W bieżącym roku szkolnym z terapii logopedycznej w szkole korzysta 50 dzieci.
Dziecko przynosi na zajęcia logopedyczne zeszyt lub teczkę ze wszystkimi przekazanymi ćwiczeniami (są przydatne do powtórek i utrwalania w domu). W zeszycie m. in. zapisywane są lub wklejane instrukcje, np. prawidłowej artykulacji, wskazówki dla rodziców dotyczące przebiegu ćwiczeń.
Właściwa terapia logopedyczna uwzględnia, oprócz ćwiczeń kształtujących, prawidłową artykulację i ćwiczenia rozwijające mowę, ćwiczenia oddechowe, fonacyjne (głosowe) i usprawniające funkcjonowanie artykulatorów (tzw. „gimnastykę buzi i języka”). Ze względu na to, że większość dzieci objętych opieką logopedyczną, to dzieci w wieku przedszkolnym lub wczesnoszkolnym, zajęcia mają formę zabawową, aby je uatrakcyjnić logopeda wykorzystuje wiele różnorodnych pomocy logopedycznych, itp.:
- karty logopedyczne,
- gry i loteryjki logopedyczne,
- układanki obrazkowo-wyrazowe, sylabowe,
- domina obrazkowe, obrazkowo – wyrazowe,
- kolorowe ilustracje, historyjki obrazkowe,
- wierszyki, bajki logopedyczne,
- pomoce do ćwiczeń oddechowych: baloniki, piłeczki, rurki, piórka, wiatraczki, itp.
Mimo stosowania metod zabawowych, ćwiczenia mające na celu likwidowanie wad i zaburzeń mowy mogą być dla niektórych dzieci nużące i wyczerpujące, aby temu zapobiec logopeda często zmienia aktywność dziecka.
Dzieci uczęszczające na zajęcia logopedyczne gromadzą w teczkach materiały z zajęć, dzięki temu mogą je powtarzać i utrwalać w domu. Ze względu na dłuższy odstęp czasowy między kolejnymi zajęciami niezbędne jest systematyczne kontynuowanie ćwiczeń w domu. Ćwiczenia z dzieckiem powinna przeprowadzać osoba dorosła z poprawną wymową, aby dziecko otrzymywało prawidłowy wzorzec.
W terapii logopedycznej obowiązuje zasada stopniowania trudności, czyli zaczynamy od ćwiczenia głosek łatwiejszych i stopniowo przechodzimy do trudniejszych. Wymaga to sporo czasu, cierpliwości oraz wysiłku od osób uczestniczących w terapii, a szczególnie od dziecka.
Systematyczny udział w zajęciach, cierpliwe, wytrwałe i rzetelnie prowadzone ćwiczenia, a także współpraca logopedy z rodzicami przynoszą oczekiwany efekt – prawidłową mowę.
Efekty podejmowanych działań terapii logopedycznej:
- Dzieci nabywają umiejętność prawidłowego gospodarowania oddechem – potrafią wydłużać fazę wdechu i wydechu oraz prawidłowo regulować siłę powietrza wykorzystując przy tym różnorodne materiały (słomki, kartoniki, balony, itp.).
- Wykorzystują prawidłowy tor oddechowy (przeponowo–brzuszny), który pozwala właściwie gospodarować oddechem.
- Prawidłowo reagują na różnorodne dźwięki w sposób werbalny i niewerbalny.
- Potrafią łączyć mowę z odpowiednim ruchem oraz tempem i rytmem, wykorzystując zabawy logorytmiczne.
- Rozpoznają i naśladują usłyszane dźwięki, kojarzą dźwięk z odpowiednim obrazem, gestem i mimiką.
- Znają podstawowe zasady higieny głosu – mówienie umiarkowanym głosem, nienadwyrężanie wiązadeł głosowych, oddychanie odpowiednim torem (wdech – ustami, wydech – nosem) itp.
- Wykonują prawidłowo ćwiczenia usprawniające aparat mowy: ćwiczenia fonacyjne i emisyjne na poszczególnych samogłoskach.
- Znają i potrafią ułożyć artykulatory (język, wargi, usta, żuchwę) do realizacji poszczególnych głosek.
- Usprawniają artykulatory, zwiększają ich ruchomość, celowość ruchów, umiejętność przechodzenia z jednego układu artykulacyjnego w drugi do realizacji ćwiczonych dźwięków i głosek.
- Potrafią właściwie wykonywać ćwiczenia relaksacyjne i rozluźniające, które niwelują nadmierne napięcie mięśni, szczególnie mięśni aparatu mowy.
- Dokonują analizy i syntezy słuchowo–wzrokowej wyrazu, prawidłowo sylabizują i głosują, prawidłowo wybrzmiewają ćwiczone dźwięki.
- Utrwalają wymowę ćwiczonych dźwięków i głosek w izolacji, logotomach, sylabach, wyrazach i zdaniach.
- Doskonalą uwagę słuchową poprzez ćwiczenia różnicowania, naśladowania dźwięków zwierząt oraz odgłosów z otoczenia.
- Rozwijają sprawność słuchu fonematycznego, zwiększają wrażliwość na poprawność artykulacyjną wypowiedzi,
- Doskonalą dużą i małą motorykę, myślenie przyczynowo–skutkowe podczas układania i opowiadania historyjek obrazkowych.
- Usprawniają technikę czytania i pisania, wzbogacają słownictwo, obcują z literaturą dla dzieci.
- Kształtują umiejętność odpowiadania i budowania pytań.
- Potrafią samodzielnie układać krótkie opowiadania, przez co rozwijają umiejętność językową i wzbogacają własny słownik.
Apel do Rodziców, aby w uzasadnionych przypadkach:
- odbyli konsultację ortodontyczną w celu dokonania korekcji wad zgryzu u dziecka;
- odbyli konsultację chirurgiczną ze względu na liczne przypadki ankyloglosji wśród dzieci (niewłaściwej długości wędzidełka podjęzykowego), co ogranicza ruchy języka, prowadzi do utrwalenia niewłaściwego wzorca ssania i połykania, co powoduje wadę wymowy;
- regularnie wykonywali z dzieckiem zalecone do domu ćwiczenia, utrwalające nową ruchomość języka, w celu wypracowania prawidłowego ułożenia, nowego nawyku, co poprawi swobodę ruchów języka i będzie doskonalić jego precyzję;
- motywowali własne dzieci do organizowania zabaw logopedycznych w domu, rozwijając wyobraźnię dziecka, zachęcali, by dziecko samo je inicjowało w domu, np. z młodszym rodzeństwem, w celu utrwalenia prawidłowej artykulacji, usprawnienia pracy artykulatorów;
- wzmacniali samoocenę dzieci i rozbudzali chęć pokonywania trudności w kształtowaniu prawidłowej mowy;
- uczestniczyli w rozwijaniu sprawności językowej i komunikacyjnej (rozwijali słownictwo czynne i bierne, koordynację wzrokowo-słuchowo-ruchową, pamięć, myślenie, orientację przestrzenną);
- dbali, by dzieci miały poczucie odniesionego sukcesu i chętnie uczestniczyły w zajęciach logopedycznych.
Ćwiczenia w domu powinny odbywać się możliwie często, najlepiej przed lustrem. Kontrola wzrokowa ułożenia i ruchów narządów mowy ułatwia dziecku pokonywanie trudności artykulacyjnych. Pracę z dzieckiem należy rozpoczynać ćwiczeniem oddechowym, ponieważ wyrobienie właściwego toru oddechowego, wydłużenie wydechu, a także usprawnianie mięśni, np. warg, języka czy policzków oraz ćwiczenie fonacji w znacznym stopniu wpływa na wyrazistość i poprawność mowy.
W przypadku małych dzieci stosujemy metody zabawowe. Czasami warto do doskonalenia artykulacji wykorzystać codzienne czynności, np. przygotowywanie posiłku, zakupy, wspólną zabawę.
Starajmy się wyrobić w dziecku „czujność” artykulacyjną. W czasie swobodnych rozmów możliwie często zwracajmy uwagę na poprawne wymawianie ćwiczonej głoski w wypowiadanych wyrazach. W ten sposób dążymy do tego, aby samo zaczęło zauważać i poprawiać swoje błędy artykulacyjne. Możemy wówczas mówić o sukcesie!
W czasie choroby np. silnego przeziębienia lub infekcji dróg oddechowych rezygnujemy z ćwiczeń!
Czasami musimy uzbroić się w cierpliwość, aby osiągnąć cel, czyli prawidłową wymowę. W niektórych przypadkach dzieci korzystają z pomocy logopedy kilka lat (do ćwiczeń mowy dołączają wówczas ćwiczenia pisania, czytania, prawidłowej dykcji czy ćwiczenia ortograficzne). Warto jednak podjąć ten wysiłek, aby pomóc dziecku i zapobiec ewentualnym niepowodzeniom szkolnym.
Pamiętajmy o nagradzaniu dziecka częstymi pochwałami i miejmy świadomość, że nabywanie umiejętności prawidłowej mowy to dla niego olbrzymi wysiłek.